Sunt kosthold kan forlenge livet

Sunt kosthold kan forlenge livet, sier overlege Serena Tonstad ved Ullevål Sykehus.

BT 09.10.2003
Tekst og foto: Kjell Pedersen, BT

Serena_Tonstad.jpg


– Jeg kommer til hjertemøtet på Haukeland universitetssykehus for å vise hvor viktig det vi spiser er for utvikling av hjerte- og karsykdommer, sier overlege Serena Tonstad.

Hun arbeider ved avdeling for forebyggende kardiologi ved Ullevål sykehus. På det åpne møtet 15. oktober skal hun snakke om forebyggende kosthold. Det er foretatt en større undersøkelse over 23 år på pasienter med forhøyet blodfett. Disse er blitt fulgt opp gjennom en årrekke og det viser seg at det kan påvises en virkning for de som har brukt mat som er fattig på mettet fett.

– Hva er forebyggende kosthold?

– Å unngå mest mulig mettet fett, heller bruke fett i form av olje, som olivenolje. Umettede fettsyrer beskytter nemlig mot å utvikle hjerte- og karsykdommer. Umettet fett finner man i fisk, og det er også viktig å bruke mye grønnsaker. Og både fisk og grønnsaker kan man tilberede på mange spennende måter.

– Vil dette forlenge livet?

– Ja, jeg tenker spesielt på den positive virkningen man får for de som har for høyt blodfett.

– Hvordan vet man om man har for høyt blodfett?

– Legen må ta en blodprøve som viser mengden triglycerider. Denne blodmålingen er vel ikke så utbredt som en blodprosent eller kolesterolnivå-test og må tas fastende. Men det er mitt inntrykk at blodfettmåling blir mer og mer vanlig. Ellers kan det nevnes at pasienter med diabetes 2 ofte har forhøyet blodfett. Også mange som er overvektige har også for høyt blodfettnivå.

– Men mange vil hevde at kjøtt smaker bedre enn fisk til middag ... – Det kan gå bra hvis man holder seg unna hamburgere, pølser og kjøttdeig. Magert kjøtt som kylling og høns kan anbefales. Men det bør være flere fiskemiddager hver uke. Og med rikelig med grønnsaker. De beskytter også mot kreft.